casperbouwhuis.reismee.nl

Nieuw Zeeland 1

Hallo mensen , na een iets mindere ervaring op Bali, heb ik inmiddels mijn reis weer opgepakt! Na een tijdje uitrusten en opknappen en nadenken over wat ik precies wou, begon ik plannen voor een vervolg te maken. Gelukkig heb ik van de verzekering een groot gedeelte vergoed gekregen. Omdat ik inmiddels mijn tickets geannuleerd had, kon ik volledig overnieuw beginnen. Ik heb besloten om naar Nieuw Zeeland en Australië te gaan. In Nieuw Zeeland woont een Nederlandse boer, Frido, een oude kameraad van mijn broer, wonende in Lumsden, een dorpje in het zuiden tussen Queenstown en Invercargill. Daar kon ik eerst een tijdje terecht. Ik vond het eerlijk gezegd wel lekker om de eerste weken rustig te beginnen en een beetje te helpen op de boerderij, en van daaruit wat rond te trekken. Op deze manier leer je ook heel goed een land en de lokale bevolking (de kiwi's) kennen. Omdat je niet alleen toeristische dingen doet, maar ook hier en daar Frido, en soms kennissen van hem helpt, en dan in ruil daarvoor bij deze mensen verblijft. Zo heb ik bijvoorbeeld de eerste dagen kennissen van Frido geholpen in de tuin, op een super mooie locatie in Kelvin Heights, een dorpje met een uitzicht op Queenstown. Zo ontdek je de ongelooflijke gastvrijheid en de vriendelijkheid van deze mensen. Ik heb geloof ik nog nooit zo lekker gegeten als bij deze mensen. En dat allemaal voor een beetje hulp in de tuin op een prachtlocatie (zie fotos). Ook ben ik met deze kiwi's rond gaan varen over de meren van Queenstown, deze man had een eigen boot, ideaal! Frido heb ik een aantal keer geholpen op de boerderij. Best leuk om te zien hoe zijn honden getraind zijn op het schapen en kalveren drijven! Een paar weken geleden, rond mijn verjaardag, ben ik met Frido naar vrienden van hem in het uiterste noorden van her zuidereiland, in de Marlborough Sounds geweest. Deze Nederlandse mensen runnen hier een soort klein vakantiepark, ergens op een plek die alleen viel een wandeling van 4 uur, of een uur varen te bereiken is. Echt een plek waar Floortje Dessing eens heen zou kunnen gaan zegmaar. Deze mensen hadden vier kinderen, allemaal in mijn leeftijd, en er waren nog wat meer vrienden op bezoek, super gezellig! Met deze mensen ik gaan jagen, vissen en mossels vangen. Toen ze smidddgs deze mosselen gingen eten, heb ik maar een paar boterhammen gesmeerd, sommige dingen zal ik nooit leren eten haha. We reden terug via Kaikora, Christchurch en lake Tekapo, waar we een aantal stops hebben gemaakt, super mooie route! Omdat ik natuurlijk ook wat van het land wil zien, ben ik ook vanaf zijn huis wat gaan rondtrekken, omdat Frido 2 auto's heeft , mocht ik er altijd 1 gebruiken, ideaal! Zo ben ik van zijn huis bijvoorbeeld een paar dagen in Queenstown, Milford Sound en in de Catlins ( het zuiden) geweest. In Queenstown heb ik en skydive gedaan, dat is best bijzonder, om vanaf een paar kilometer hoogte uit een vliegtuig te springen, een vrije val te maken en vervolgens een paar minuten aan een parachute te zweven. Maar zeker de moeite waard, een prachtig uitzicht over Queenstown! De week erop ben ik naar Milford Sound geweest, dit zijn de beroemde fjorden aan de westkust, waar prachtige watervallen te zien zijn. Alleen de weg er naartoe was al heel bijzonder! Hier ben ik 2 dagen gebleven. Na het weekend, ben ik vorige week in the Catlins in het zuiden geweest, dit is een beetje onbekend, maar supermooi gebied met prachtige stranden, watervallen en bossen. Op verschillende plekken zijn op de stranden pinguïns, zeeleeuwen en zeeolifanten te zien. Van een van deze zeeleeuwen heb ik van vlakbij een foto kunnen maken! Er stonden wel waarschuwingsborden dat je niet te dicht in de buurt moest komen, omdat ze wel agressief zouden kunnen zijn. Eigenwijs als ik ben, ging ik toch tot vlakbij om een mooie foto te maken, ik ging er vanuit dat deze logge beesten toch niet zo hard konden lopen. Toen hij echter een angstaanjagend geschreeuw liet horen, heb ik toch maar iets meer afstand genomen. Later op deze dag heb ik in Dunedin nog pinguïns gezien en de steilste straat ter wereld bezocht. Deze straat is zo steil dat ik er met de auto niet tegenop durfde te rijden, bang de hele motor te vernielen. Na deze week ben ik voor een paar dagen terug gegaan naar Frido. Omdat ik nog tot 1 juni in Nieuw Zeeland ben, en dan vanaf Auckland vertrek en ik graag nog wat meer van dit land zie, heb ik gisteren afscheid genomen van Frido en de bus naar Queenstown gepakt, hier ben ik momenteel. Gisteren heb ik de gondel gepakt en een mooie lange wandeling gemaakt tot op de top van Ben Lomond,'waar een prachtig uitzicht te zien is. Vandaag vertrek in naar Wanaka, ik ben immers al een paar keer in Queenstown geweest en heb het meeste dus al gezien! Nu reis ik dus alleen, maar heb inmiddels al weer genoeg contacten gelegd, "waarmee ik de berg heb beklommen en gisteren ben wezen stappen in Queenstown. Vandaag onderweg naar Wanaka zal ik vast wel weer anderen tegenkomen! Het is alleen wel jammer dat ik andere backpackers die met de bus reisden en met tassen zeulden, niet meer kan uitlachen, toen ik met mijn auto en klein tasje rondtrok :-p. Ik ben van plan via Wanaka, Mount Aspiring, de beide gletsjers en Abel Tasmanie national park naar het noorden te trekken. Nieuw Zeeland is prachtig, het bevat zo'n beetje elk landschapstype wat je maar kan bedenken: bergen, tropische stranden, gletsjers, woestijnachtige landschappen, veel blauwe meren, vulkanen etc. Ben dus benieuwd wat ik nog te zien krijg! Misschien jammer dat ik destijds op Bali ziek werd en nu dus ook delen va mijn wereldreis mis, zoals de VS en IJsland, maar daar kom ik later vast nog wel. Heb ik tenminste nog wat op mijn bucketlist staan :p. Bovendien is Nieuw Zeeland zo mooi dat ik in 3 weken nooit alles had kunnen zien. Nu ben ik hier totaal 8 weken, zie ik meer en leer ik locals kennen. En tja, als je van tevoren precies weet hoe alles in het leven loopt, wordt het ook saai :-).

Reacties

Reacties

pa en ma

Hoi Casper,
Leuk verslag, zo krijgen we een mooi beeld van je vakantie!

gerrit bouwhuis

Geweldig dat je het er zo naar je zin hebt. Queenstown moet je wel aanspreken: de adventure hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Ga je nog bungy-jumpen???
De natuur is geweldig afwisselend. Niet te veel last van de sandflies??
De naam Frido doet me erg denken aan Frodo, de hoofdpersoon uit Lord of the Rings, waarvan de film voor groot deel in Nieuw Zeeland is opgenomen.
Veel plezieer daar

gert aan het rot

Leuk om te lezenCasper

Rudo te Rietstap

wat een belevenis casper. geniet geniet er van met volle teugen .

Gerard en Henny

Hoi Casper, wat een geweldig verhaal met mooie foto's. Super dat je zoveel mooie dingen ziet en daar de tijd voor hebt. En dan de luxe om dit met een auto te doen, zie je vast nog meer! Blijf genieten daar down under.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!